SENSOMMARRESAN 2024

aug 31, 2024

Lördagen den 31 augusti.

Vi hade en mycket solig, variationsrik och trevlig resa till Österlen. Vårt första stopp var i Bräkne-Hoby där vi intog fikapaus i Svenmanska trädgårdsparken  Vi fick information om parken av Eva Holmberg och Roland Gustafsson. Som gåva från oss fick de en ros  som  heter Zelmanis’s Dream den döptes vid Roskonventet i Kalmar .

Därefter åkte vi vidare mot Österlen och Den engelska trädgården. Den är belägen på Svabesholms kungsgård. Innan vi gick in i Engelska Trädgården åt vi lunch på Svabesholms kungsgård

Efter lunchen kunde vi strosa runt i Engelska trädgården, en charmig och romantisk trädgård indelad i många olika rum. Vi fick mycket inspiration och glädje av överflödet av blommor. De hade även en plantshop vars specialitet är Austinrosor.

På området fanns även andra butiker som var roliga att utforska.

Vid 14-tiden åkte vi vidare till Ulriksdals trädgård i Kivik. Det är en mycket gammal trädgård med anor från 1600-talet. En kulturhistorisk plats och konstnärlig botanisk trädgård med växter från alla världens hörn. Under tidigt 1900-tal skapades en Arts o Crafts trädgård.
Vi fick en guidad visning av trädgårdens många speciella exotiska träd och andra växter.
Spännande trädgård med överraskande portar, dörrar och hemliga rum.

Tack till chaufförerna Dag och Elisabeth på Tomas buss som körde lugnt och säkert och underhöll oss med bra och rolig information.